Gammalt & Nytt – Nr 3 2024

Noterat

Broar är viktiga. Broar som kopplar samman och gör det lätt att färdas kan inte nog överskattas. I dagens nummer får vi den historiska bakgrunden till Magelugnsbron.

Jag vill också uppmärksamma om att vi nu i höst firar 80 år, den 20 september 1944 grundades föreningen. Detta firar vi bland annat med ett rulltårtskalas i Huddinge centrum och marknad på Nyboda. Många är vi som värnar om hembygden. Men för några av oss är inte Huddinge den egentliga hembygden, vi har flyttat hit som vuxna. Från ett årsmötesprotokoll 1977 kan man läsa att styrelsen fortsatt vill verka för att ge människor en hemkänsla i den kommun som blivit deras hemort och som blir en hembygd för nästa generation. Det arbetet vill vi fortsätta med genom att förmedla den historia som finns här. Samtidigt får vi rikta ett stort tack! till alla som lagt grunden för vår förening, allt medan vi tar nästa kliv framåt mot kommande jubileum i framtiden.

Eva Ajaxén
Ordförande

Innehåll

Ågestabron över sjön Magelungen, Göran Horseholm

Pressklipp från Dagens Nyheter, Åke Blomqvist

Mot Nynäshamn och Sorunda Vårens utfärdsmål, Åke Blomqvist

Balingsta Kvarn  – Nu händer det, Åke Blomqvist

Till Minne Ingbritt Bouvin

Du kan ladda ned Gammalt & Nytt som PDF via länken nedan:

Medlemsavgift

Du har väl inte glömt att betala in din medlemsavgift?
Enskild medlem 150 kr, par 250 kr.
Plusgiro 33 40 13-0, glöm inte att ange ditt namn.

Huddinge Hembygdsförening
Kommunalvägen 16